26-08-indywidualny-plan-treningowy

Indywidualny plan treningowy – dlaczego warto?

Indywidualny plan treningowy to świetne narzędzie, które może pomóc Ci osiągnąć wyznaczone cele. Narzędzie to sprawdza się wręcz doskonale u osób, które mają już jako takie pojęcie o danej dyscyplinie sportowej. Każdy z nas jest inny i często się zdarza, że nasze cele się od siebie różnią. Posiadając odpowiednią bazę wyjściową, znając poprawną technikę wykonywanych ćwiczeń możesz zapewnić sobie w pełni spersonalizowany plan treningowy, który pomoże Ci jeszcze bardziej się rozwinąć!

Czym dokładnie jest indywidualny plan treningowy?

Na samym początku chciałbym zaznaczyć, że uważam, że żaden – nawet najlepiej przygotowany plan treningowy – nie zastąpi namacalnego kontaktu z trenerem – czy to podczas treningu grupowego czy personalnego. Niuanse, które zauważy trener w trakcie wykonywania danego ćwiczenia, dzięki czemu może je zmodyfikować lub skorygować w czasie rzeczywistym są właśnie tym aspektem, które utwierdzają mnie w przekonaniu, że nic nie zastąpi spostrzegawczego oka doświadczonego trenera.

Prowadząc treningi grupowe w Calisthenics Academy mamy wcześniej przygotowany plan na daną jednostkę treningową (dany dzień treningowy). Całokształt rozpatrujemy w cyklu miesięcznym i rozkładamy odpowiednio treningi sugerując się częstotliwością 3x w tygodniu. Dbamy o całościowy rozwój ciała i naukę podstawowych ćwiczeń kalistenicznych – zarówno tych statycznych jak np. L-sit czy Handstand jak i tych dynamicznych np. wymyk lub muscle up. Często nawet sama przeprowadzona odpowiednio rozgrzewka ma ogromne znaczenie, ponieważ przykładowo jeżeli mamy zamiar skupić się w treningu na staniu na rękach to kluczowe będzie odpowiednie i intensywne rozgrzanie oraz mobilizacja obręczy barkowej oraz nadgarstków.

W przypadku indywidualnego planu treningowego masz możliwość skupienia się na tym, co dla Ciebie liczy się najbardziej – oczywiście jeśli masz już pojęcie o podstawach kalisteniki. Jak wygląda to w praktyce? Umawiasz się z trenerem na krótką ale szczegółową rozmowę (online lub offline) podczas której dokonuje on wywiadu odnośnie naszego obecnego staniu zdrowia, wcześniejszych aktywności fizycznych i ewentualnych kontuzji czy urazów. Jest to bardzo ważne, ponieważ trener ma pomóc w osiągnięciu celów treningowych ale w bezpieczny sposób, więc warto wcześniej przemyśleć i przygotować się, aby o niczym nie zapomnieć. Następnie dokładnie omawiasz ile razy w tygodniu i jaki czas na pojedynczą jednostkę treningową jesteś w stanie przeznaczyć. Na sam koniec skupiamy się typowo na celach treningowych czyli po prostu na tym na czym Tobie zależy, jaki chcesz osiągnąć efekt lub czego się nauczyć. Po takim wywiadzie trener jest w stanie w profesjonalny sposób przygotować Ci plan treningowy.

Cele treningowe

Moim zdaniem jest to jeden z najważniejszych aspektów zarówno w treningu jak i w życiu codziennym. Warto ustalić co chcemy osiągnąć, jak mamy to zrobić, ile nam to zajmie i konsekwentnie realizować te mniejsze cele czyli w tym przypadku jednostki treningowe, które stopniowo doprowadzą do tych większych. Jak odpowiednio wyznaczyć sobie cel? To proste, zastanów się na czym najbardziej Ci zależy. Dla jednej osoby będzie to redukcja tkanki tłuszczowej, przyrost masy mięśniowej, poprawienie ogólnej sprawności i zdrowia lub nauka danego elementu. Może się zdarzyć, że aby dojść do jakiegoś większego celu najpierw trzeba będzie zrealizować inne równie ważne czyli np. osobą z dużą nadwagą, która marzy o staniu na rękach w pierwszej kolejności będzie musiała zredukować masę ciała. Gdy już dokładnie wiesz czego chcesz po prostu przekaż to trenerowi, który doskonale będzie wiedział co z tym dalej zrobić. Ułoży odpowiedni plan i pomoże w jego realizacji, jednak pamiętaj, że to głównie od Ciebie zależy czy osiągniesz sukces!

Korzyści płynące z indywidualnych planów treningowych

Dlaczego warto skorzystać z takiego planu? Przede wszystkim główną zaletą jest to, że mamy idealnie ułożony plan treningowy pod siebie i swój cel. Daje to pewność, że w 100% jesteśmy skoncentrowani aby osiągnąć sukces i wiemy, że idziemy w dobrym kierunku, bo osoba doświadczona tego dopilnowała. Szczególnie istotne jest to, gdy osoba ćwicząca nie jest jeszcze wystarczająco doświadczona i potrzebuje więcej merytorycznego wsparcia. Taka forma rozpiski byłaby przede wszystkim korzystna dla osoby bardziej doświadczonej z większym stażem treningowym, ponieważ bardzo często po opanowaniu wszystkich podstawowych ćwiczeń mamy chęci aby dalej się rozwijać i co za tym idzie uczyć się trudniejszych wersji lub nowych elementów, a takie wymagają już większego skupienia i dokładnie sprecyzowanych i ułożonych w odpowiedniej kolejności i ilości ćwiczeń.

Myślę, że jedną z największych zalet posiadania rozpiski jest fakt, że nie musimy się głowić nad odpowiednim zestawem ćwiczeń:

  • Czy na pewno wykonuje właściwe ćwiczenia?
  • Czy jestem odpowiedno do nich przygotowany?
  • Jak często powinienem je wykonywać ?

Jest wiele innych pytań, którymi nie musimy sobie zawracać głowy mając plan treningowy. W przeszłości gdy jeszcze nie było takiego dostępu zarówno do internetu jak i profesjonalnej opieki trenerskiej człowiek sam kombinował, wymyślał ćwiczenia i w praktyce sprawdzał czy faktycznie się sprawdzają. Dziś nie musimy tracić na to czasu i energii, ponieważ z odpowiednim planem treningowym mamy pewność, że idziemy w dobrym kierunku!

Plan treningowy – dla kogo?

Myślę, że właściwie dla każdego. Dla osoby początkującej, która zaczyna a nie ma możliwości trenowania w klubie z trenerem głównie ze względu na brak doświadczenia, aby trening przede wszystkim wykonywała poprawnie i bezpiecznie. Nie jest powiedziane, że 3 treningi w tygodniu to absolutne maksimum – wręcz przeciwnie – dlatego coraz częściej zdarza się, że osoby, które właśnie tyle razy trenują w tygodniu z grupą sięgają po dodatkowy plan treningowy i dodają sobie 1-2 treningi wykonywane samodzielnie. Właśnie tam skupiają się na swoich osobistych celach.

Plany treningowe są idealnym rozwiązaniem dla osób, które mieszkają poza większym miastem i nie mają dostępu na co dzień do sali treningowej lub po prostu codzienne obowiązki nie pozwalają im na regularne uczęszczanie do klubu sportowego. Mając plan jesteśmy w stanie trenować nawet w domu w wolnym czasie. A co gdy chcemy indywidualnie nauczyć się trudniejszego elementu ale nie wiemy jak się za niego zabrać? Osobista rozpiska będzie idealnym rozwiązaniem, ponieważ będą w niej zawarte ćwiczenia ukierunkowane na dany cel o odpowiednim poziomie trudności. Dochodzenie do trudnych elementów często to długa, ciężka i żmudna praca zajmująca miesiące jak i lata. Warto na starcie upewnić się, że cały plan treningowy jest ułożony poprawnie, tak aby osiągać kolejne progresje.

 

plan przycisk

 

 

 

 

 

 

 

Zostaw komentarz